سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکذیب شایعه قمه زنی آیت الله سیستانی

در پی شدت گرفتن شایعات در جهت تخریب مرجع تقلید شیعیان دفتر حضرت آیت الله سیستانی، عکس منتشر شده قمه زنی را متعلق به این مرجع تقلید ندانست. به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که خبر وصیت نامه حضرت آیت الله سید علی سیستانی از سوی دفتر این مرجع تقلید تکذیب شد، روز گذشته نیز خبر قمه زنی مرجع اعلای شیعیان عراق از سوی دفتر وی تکذیب شد.این دفتر ضمن انتقاد شدید از انتشار برخی خبرهای بی پایه و اساس منتسب به آیت الله سیستانی، شایعه پراکنان را به تقوای الهی و دوری از نشر اکاذیب دعوت کرد.

دفتر آیت الله سیستانی در پاسخ به سوال یکی از مقلدان این مرجع تقلید درباره انتشار عکس قمه زنی آیت الله سیستانی اظهار داشت: شخصی که در این عکس به قمه زنی می پردازد حضرت آیت الله سیستانی نیست و بسیار تاسف آور است که برخی از جریان ها از هیچ دروغی برای رسیدن به اهداف خود دریغ نمی کنند.گفتنی است برخی از سایت ها با انتشار عکسی مدعی شده اند که حضرت آیت الله سیستانی با هدف ابراز همدردی با حضرت زهرا (س) اقدام به قمه زنی کرده است.روز گذشته نیز خبر وصیت نامه این مرجع تقلید که خواسته بود همانند مادرش حضرت زهرا (س) دفن شده و بر لزوم عدم حضور رئیس جمهور، اعضای دولت و دوربین های فیلمبرداری پشت پیکرش تاکید کرده بود، تکذیب شد.

در روزهای گذشته هجمه های شدیدی علیه مرجع عالیقدر شیعیان عراق انجام گرفته و به نظر می رسد که دشمنان می خواهند چنین جلوه دهند که مرجعیت تقلید مخالف نظام کنونی در عراق که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهند، است و جایگاه آیت الله سیستانی که مورد احترام همه ملت عراق است را مخدوش سازند. در این میان بر رسانه ها و مطبوعات است تا با بصیرت و تیزبینی در این دام دشمنان وحدت امت اسلامی گرفتار نشوند.

تصویری که به دروغ به آیت الله سیستانی منسوب شده است را در زیر ببینید:

مکتب المرجع السیستانی ینفی ما نشر من صور لسماحته وهو یمارس التطبیر
نفى مکتب سماحة المرجع الدینی الاعلى آیة الله العظمى السید علی الحسینی السیستانی فی النجف الاشرف نفى ما نشر خلال الایام الماضیة من صور مفبرکة لسماحته وهو یمارس التطبیر مواساة للسیدة فاطمة الزهراء علیها السلام معربا عن اسفه لنشر هذه مثل هذه الصور من قبل جهات لاتتورع عن الکذب للترویج عن مقاصدها "

ر.ک: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/84659 و http://ghamezani.blogfa.com/post-86.aspx

نسبت‌های دروغ به آیت الله سیستانی (منبع مطلب)

دفتر آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف مطالب نسبت داده شده به این مرجع دینی را در کتاب « لماذا التطبیر» تکذیب نموده و آن را دروغ و افترا خواند. چندی پیش کتابی توسط یکی از روحانیون بحرینی مروج قمه زنی نوشته شد که در آن، مطالبی در راستای تأیید قمه زنی از قول زائرانی که به دیدن آیت سیستانی می روند به ایشان منتسب شده است. دفتر ایشان این مطالب را کذب و افترا دانست. ترجمه و تصویر پاسخ دفتر آیت الله سیستانی خطاب به نویسنده این کتاب، بدین شرح است:

حضور محترم شیخ عبدالعظیم مهتدی بحرانی

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

و بعد: چندی پیش بر نسخه ای از کتاب شما«لماذا التطبیر» اطلاع یافتیم و قصص مختلف و دروغهایی که در صفحه 56 و مابعد آن، به نقل از بعضی از زوار به آیت الله سیستانی نسبت داده شده بود توجه ما را به خود جلب کرد.

و از جمله آنها اینکه: آیت الله سیستانی به یکی از قمه زنان بحرینی گفته است: آفرین بر تو ای زننده کننده‌ی شعار حسینی و عمل صالح و رزق حلال طیب مبارک.

و از جمله آنها اینکه: آیت الله سیستانی در جواب کسی که از ایشان سؤال کرده چرا در مورد قمه زنی چیزی نمی‌نویسید؟ گفته است: حاجتی به نوشتن نیست هنگامی فرزند من سید محمد باقر و فرزندان سایر مراجع و خود بعضی از مجتهدین در نجف قمه می زنند شما تصاویر اینها را بگیرید و منتشر کنید همین کافی است.

و از جمله آنها اینکه: ایشان گفته اند: قمه زنی به نسبت بقیه‌ی عزاداری هایی که برای امام حسین علیه السلام انجام می شود مانند پوست برای تخم مرغ است پس هنگامی پوست تخم مرغ بشکند محتوای آن بیرون ریخته و از بین می رود.

و از جمله آنها اینکه: ایشان گفته است: قمه بزنید... و با انگشتانش بر گردنش زده و گفته است: این بر گردن من است [ یعنی حلال بودن آن بر گردن من است.]

باز لازم می‌دانیم تأکید نماییم که حضرت آیت الله سیستانی دام ظله هیچ کدام از این مطالب حکایت شده را بیان ننموده اند و شگفت و تعجب باقی است برخی چگونه برای رسیدن به اهداف معین خویش به آسانی به مرجعیت دروغ می بندند؟!! شکایت آن را به نزد خدا می بریم.

البته این اولین باری نیست مروجین قمه زنی برای اثبات و تأیید عمل خویش دست به تحریف و دروغ بستن به مراجع می‌کنند بلکه چند سال پیش نیز عده‌ای در اصفهان برای ترویج این عمل خرافی اقدام به ساخت فلیمی نمودند که در آن سعی شده بود با بهره از تمام حیله‌ها و ابزارهای فریب به ترسیم چهره‌ای شرعی! و مظلومانه! برای قمه‌زنی پرداخته شود. در این فیلم که به صورت بسیار انبوه و با بودجه‌های مشکوک در تمام کشور منتشر گردید از تحریف روایات گرفته تا تحریف کلام علماء استفاده شده شود. که با گذشت زمان بسیاری از دروغ‎های مطرح شده در آن آشکار گردیده و بر زشتی کار سازندگان این سی‎دی افزود. متأسفانه در یکی از همین تحریفات، نسبتی کاملا کذبی توسط یکی از سخنرانان به آیت الله العظمی بهجت(ره) داده شد که چندی بعد ایشان صریحاً آن را تکذیب نمودند. سخنران فوق مدعی شد که حدود سی سال قبل در روضه‌ای که در منزل آیت الله بهجت تشکیل شده بود از ایشان شنیده است که فرموده‌اند: در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یکی از روشنفکران پیرامون حرمت قمه‌زنی فتوا به وجوب قمه‌زنی!!! داده و فرمودند هر کس توانایی دارد باید امسال قمه ‌بزند. در آن سال حدود 700 مجتهد!!! به اطاعت از حکم سید، قمه زدند اما من (آیة الله بهجت) چون دیدم هم می‌ترسیدم و بنیه و هنر این کار را ندارم برای این که مخالفت با مرجعم سید ابوالحسن نکنم لباسی پوشیده و به میان قمه‌زنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت کرده‌ام آن را با من دفن کنند!!! چون به امر مرجعم چنین کردم.

گفتنی است آیت الله العظمی بهجت ضمن دستخطی که اصل آن هم‌اکنون موجود است ضمن تکذیب این ادعا فرمودند: آنچه من گفته‎ام آن است که مرجع بزرگوار آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی با قمه‌زنی مخالف بوده‌اند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند. و چنین لباسی نیز هم‌اکنون نزد من وجود ندارد.

دست خط آیة الله بهجت

همچین فیلمی نیز ایشان موجود که ایشان در آن نیز صریحا نسبت فوق را تکذیب می کنند:

http://media.farsnews.com/Media/8610/Video/861027/861027V0288185.wmv

جالب اینجاست که این تهمت بزرگ در حالی به آیة الله اصفهانی زده شد که همان گونه که آیت الله بهجت نیز فرمودند ایشان یکی از مخالفان سرسخت قمه‌زنی بوده‌اند. در اینجا با بهره از کتاب «قمه‌زنی سنت یا بدعت؟» گزارشی از جزئیات فتوای ایشان را ارائه خواهیم نمود: (قضیه از آنجا آغاز شد که) مرحوم آیة الله العظمی سیدمحسن امین در کتاب خویش به نام «التنزیه لاعمال الشیبه» با استدلال و برهان ثابت می‌کند قمه‌زنی و برخی دیگر از خرافات رایج در عزاداری امام حسین علیه السلام نه تنها ثوابی ندارد بلکه از نظر شرع مقدس حرام و از کار‌های شیطان است. در پی انتشار این اثر، که با هدف پاکسازی گردهمایی‌های‌ مذهبی از بدعت‌ها و گمراهی‌ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند، که برخی از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد کردند. تبلیغات فراگیر درباره دانشمند مصلح دمشق چنان مؤثر افتاد که حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها به بیان گمراهی‌هایش پرداختند و برخی از مردم با گرو نهادن خانه خود و به دست آوردن اندکی پول، در جهاد نامقدس ضد سیدمحسن شرکت جستند.

ولی از آنجا که حق با سید بود، بالاخره پیروز و سربلند شد. تا آنجا که پس از اندک زمانی، آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (که در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند) به طرفداری از امین عاملی و کتاب بیداری بخش او فتوا صادر کرد و با صراحت گفت:

«انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی؛ به کار بردن شمشیرها(قمه‌زنی) و زنجیرها و طبل‌ها و بوق‌ها و کارهایى مانند این امور که امروزه در دسته‌هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.» منبع:رک: استاد حسن شبر، تاریخ العراق السیاسی المعاصر، ج2، ص340/ دایرة المعارف تشیع، ج2، ص531/ و جعفرالخلیلی، هکذا عرفتهم، ج3، ص 207/ سیدمحسن امین، اعیان الشیعه، ج10، ص378/ همچنین سخنان سید ابوالحسن اصفهانی بر ضد قمه‌زنی در یک رساله فارسی به نام انیس المقلدین در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج2، ص466 و هکذا عرفتهم، ج3، ص229)

جالب اینجاست که با وجود همین توضیحات حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا در سخنان خود در شبهای تاسوعا و عاشورا چند سال پیش می گفت: من بعدا خدمت آیت الله بهجت رفتم و موضوع را از ایشان پرسیدم. ایشان گفتند، سید ابوالحسن می خواست جلوی قمه زنی را بگیرد، ولی نتوانست. اما وقتی پیش فردی که در سی دی سخن گفته بود، رفتم، گفت: پس آقای بهجت دروغگو است و باید نمازهایی که پشت سر ایشان خوانده ایم، اعاده کنیم!


نوشته شده در  دوشنبه 91/1/14ساعت  3:25 عصر  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()

الحمدلله سایت کتاب دست پنهان به آدرس www.dastepenhan.com در نقد و تحلیل قمه زنی و آثار سوء آن در رسانه های ضداشیعی و ادله متعدد علما در تحریم ان راه افتاد.این مطلب هم همراه سی دی این کتاب بود...حتما کتاب مذکور را بخوانید که ارزش خواندن دارد...

اخیرا وبلاگی به نام نقد انحرافات عزاداری، حرمت قمه زنی  که می کوشد ادله متعدد علمای فهیم را درباره حرمت بدعت قمه زنی مستندا بیان کند مطلب بسیار جالبی را از رسوایی دروغ پردازانی که با قسم جلاله به مرجع بزرگی چون آیت الله العظمی بهجت دروغ می بندند نقل کرده است. من هم عین آن را از وبلاگ http://ghamezani.blogspot.com/ می اورم. البته در این سی.دی. معروف به "عاشورا حقیقت مظلوم" دروغ های دیگری هم به امام و ایه الله تبریزی و ... بسته اند که نشان می دهد اینان برای نفس خود کار می کنند نه برای اباعبدالله الحسین سلام الله علیها. واقعا که سیدالشهدا در بین عزادارانش هم مظلوم است. با هم مطلب را ببینیم:

  آیت الله العظمی بهجت پس از پایان درس خارج فقه خود در تاریخ 26 آذزر 1386گفته‌های نسبت داده شده به خود را در سی‌دی پر از تحریف و دروغ “حقیقت مظلوم" تکذیب نمودند. حتما عکس این استفتای جدید را در این آدرس ببینید: پاسخ آیت‌الله بهجت به شبهه‌ای درباره قمه ‌زنی

:http://www.rasanews.com/Images/News/Larg_Pic/26-10-1386/IMAGE633360918777968750.jpg

http://bp0.blogger.com/_p_geKDL2I3U/R4wWdqWotKI/AAAAAAAAAFo/wW6BDrYXmOw/s1600-h/Bahjat1.jpg...

 داستان کامل ماوقع:
دو سال پیش عده‌ای جریان حامی بدعت قمه‌زنی در اصفهان برای ترویج این عمل خرافی اقدام به ساخت سی‌دی نمودند که در آن با بهره از تمام حیله‌ها و ابزارهای فریب به ترسیم چهره‌ای شرعی! و مظلومانه! برای قمه‌زنی پرداختند. در این سی‌دی که به صورت بسیار انبوه و با بودجه‌های مشکوک در تمام کشور منتشر گردید از تحریف روایات گرفته تا تحریف کلام علماء استفاده شد. که با گذشت بسیاری از دروغ ها آشکار گردیده و بر زشتی کار سازندگان این سی دی افزود. متأسفانه در یکی از همین تحریفات، نسبتی کذبی توسط یکی از سخنرانان به آیت الله العظمی بهجت داده شد که چندی پیش ایشان صریحاً آن را تکذیب نمودند. سخنران فوق مدعی شد که حدود سی سال قبل در روضه‌ای که در منزل آیت الله بهجت تشکیل شده بود از ایشان شنیده است که فرموده‌اند: در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یکی از روشنفکران پیرامون حرمت قمه‌زنی فتوا به وجوب قمه‌زنی! داده و فرمودند هرکس توانایی دارد باید امسال قمه‌بزند. در آن سال حدود 700مجتهد!!! به اطاعت از حکم سید قمه زدند اما من(آیت الله بهجت) چون دیدم هم می‌ترسیدم و بنیه و هنر این کار را ندارم برای اینکه مخالفت با مرجعم سید ابوالحسن نکنم لباسی پوشیده و به میان قمه‌زنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت کرده‌ام آن را با من دفن کنند!!! چون به امر مرجعم چنین کردم.
گفتنی است آیت الله العظمی بهجت ضمن دستخطی که اصل آن هم‌اکنون موجود است و آن را در کنار همین نوشته می بینید، ضمن تکذیب این ادعا فرمودند: آنچه من فرموده‌ام آن است که مرجع بزرگوار آیت الله العظمی سید ابوالحسن مدیسه‌ای اصفهانی با قمه‌زنی مخالف بوده‌اند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند. و چنین لباسی نیز هم‌اکنون نزد من وجود ندارد.

جالب اینجاست که این تهمت بزرگ در حالی به آیت الله اصفهانی زده شد که همان گونه که آیت الله بهجت نیز فرمودند ایشان یکی از مخالفان سرسخت قمه‌زنی بوده‌اند. در اینجا با بهره از کتاب « قمه‌زنی سنت یا بدعت؟» گزارشی از جزئیات فتوای ایشان را ارائه خواهیم نمود: (قضیه از آنجا آغاز شد که)مرحوم آیت الله العظمی سید محسن امین در کتاب خویش به نام «التنزیه لاعمال الشیبه» با استدلال و برهان ثابت می‌کند قمه‌زنی و برخی دیگر از خرافات رایج در عزاداری امام حسین علیه السلام نه تنها ثوابی ندارد بلکه از نظر شرع مقدس حرام و از کار‌های شیطان است. در پی انتشار این اثر، که با هدف پاکسازی گردهمایی‌های‌ مذهبی از بدعت‌ها و گمراهی‌ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند، که برخی از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد کردند. تبلیغات فراگیر درباره دانشمند مصلح دمشق چنان مؤثر افتاد که حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها به بیان گمراهی‌هایش پرداختند و برخی از مردم با گرو نهادن خانة خود و به دست آوردن اندکی پول، در جهاد نامقدس ضد سید محسن شرکت جستند. ولی از آنجا که حق با سید بود، بالاخره پیروز و سربلند شد. تا آنجا که پس از اندک زمانی، آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(که در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند) به طرفداری از امین عاملی وکتاب بیداری بخش او فتوا صادر کرد و با صراحت گفت: «انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی.» یعنی: «به کاربردن شمشیرها (=قمه‌زنی) و زنجیرها و طبل‌ها و بوق‌ها و کارهایى مانند این امور که امروزه در دسته‌هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.»
رک: استاد حسن شبر، تاریخ العراق السیاسی المعاصر، ج2، ص340؛ دایرة المعارف تشیع، ج2، ص531؛ و جعفرالخلیلی، هکذاعرفتهم، ج3، ص207؛ سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج10، ص378؛ همچنین سخنان سید ابوالحسن اصفهانی بر ضد قمه‌زنی در یک رساله فارسی به نام انیس المقلدین در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج2، ص466 و هکذا عرفتهم، ج3، ص229) برای اطلاع از جزئیات دیگر تحریفات این سی دی می‌توانید به کتاب « قمه‌زنی سنت یا بدعت» نوشته اقای مهدی مسائلی ، نشر گلبن اصفهان مراجعه کنید. منبع مطلب: http://ghamezani.parsiblog.com/378691.htm
 البته فتوای قبلی ایشان هم گویا بود که ایشان در شرایط حاضر این عمل را مجاز نمی دانند.متاسفانه برخی وبلاگ ها و سایت ها و کتاب هایی که از طرف متعصبان تحریف گر انتشار یافته اند همین فتوا را به نحو بسیار ناقصی نقل کرده اند که با فتوای اخیر ایشان تمام ابهامات و دروغ هایی که به ایشان نسبت داده بودند رفع شد. به زبان فنی و فقهی این فتوا با دقت نگاه کنید: آیة الله العظمی محمد تقی بهجت : مساله 1830: «حکم قمه زنی به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال نداردمنبع: سایت آیة الله بهجت - احکام عزادارى www.mtb.ir/fa  و خبرگزاری رسانیوز 

نوشته شده در  سه شنبه 86/11/16ساعت  4:39 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()

 ادله مختلف مراجع معظم تقلیدوعلما مبنی برحرمت بدعتهایی نظیر قمه زنی درعزاداری

1. اساسا اعمالی چون قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... بدعت است (هر کارى که اساسى در دین نداشته باشد ولى به عنوان دین وانمود شود بدعت است) و دلیل عقلی و نقلی ندارد و از ائمه روایتی که توصیه به ان باشد نرسیده است و از منابع فقهیه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص یا به اطلاق دلیلی بر جواز قمه زنی نداریم چه رسد به رحجحان ان. در صورتی که درباره گربه کردن تاییدات و تاکیدات لفظی فراوانی داریم. پس مشروعیت این عمل به اثبات نرسیده است. در عمل هیچکدام از ائمه نه گانه بعد از سیدالشهدا(ع) هم تاییدی ندارد، نهایتا تاریخش به صفویه یا قاجاریه می رسد. در صورتی که در مورد گریه تاییدات عملی از آنها از صدر اسلام داریم. هر عبادت یا مستحبی فقط از ناحیه دین مباح و پذیرفتنی است و گرنه بدعت و حرام تلقی می‌شود. (آیات عظام مشکینی، جوادی املی، صالحی مازندرانی، کریمی، شبستری، یزدی، علامه عسکری، سید محسن امین عاملی، مطهری)

2. این عمل خرافی است و در بین مسیحیان و ارتدوکس های قفقاز معمول بوده است. مال شیعه نیست.  و همیشه بنا به نقل تاریخی در هند و ایران و عراق سفارت خانه های بیگانه مانند سفارت انگلیس به هئیت های قمه زنی کمک های مالی فراوانی می کرده اند. (ایه الله مطهری، اراکی، امینی، مشکینی)

3. اگر فقای عضام گاهی در فتاوا به شرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده اند، قطع نظر از عنوان های دیگر مثل عنوان وهن به مذهب بوده است. اگر عناوینی چون وهن  تشیع و به هم زدن وحدت مسلمین و  حرمت ذاتی و اشمئزاز برخی از این بدعت ها و خرافی بودن و حمایت بیگانگان را هم اضافه کنیم، فتوا متفاوت خواهد شد. کما اینکه حضرات اراکی و تبریزی که بنا بر برخی نقل های ضعیف قبلا حکم به تایید داشتند امروزه در اخرین فتاوایشان حکم به حرمت این اعمال را داده اند. و بسیاری از علمای بزرگوار هم پس از حکم ولی فقیه شیعیان حکم به حرمت را علنا بیان کردند. هر عملی که در تولید شور حسینی نقش داشته باشد عمل مباح است و ثواب دارد ولی امروز قمه زدن صورت دیگری پیدا کرده و دشمنان از آن به عنوان دلیل مستند حاکم بودن نظام خشونت در ایران و اینکه اسلام دین خشونت است، استفاده می کنند. (آیات عظام احمدی میانجی، علم الهدی)

4. دشمنان زیادتر از قبل و توسط اینترنت و شبکه های بسیار متعدد خود این را دستاویزی علیه تشیع قرار می دهند. این عمل مسلما باعث وهن و تمسخر شیعه می شود. با استناد به فرموده امام سجاد (ع)، هر عمل مباحی هم  که موجب وهن اسلام بشود حرام است و امروزه قمه زدن سند افرادی مثل پاپ می باشد تا خشونت را به اسلام و شخص پیامبر نسبت دهند. ما تأثیر زمان و مکان را در احکام قبول نداریم، ولى در موضوعات احکام قبول داریم که زمان و مکان باعث تغییر موضوع مى‏شود. موضوع‏شناسى، کارشناسى و تخصص مى‏خواهد و هر کسى قابلیت تشخیص موضوع را ندارد. کسى مى‏تواند موضوع شناسی کند که از آمار و ارقام آگاهى داشته باشد و ترفندهاى دشمن و سیاست‏هاى نامرئى و مرموز دشمن را تشخیص دهد که آیا این حرفهایى که الآن مى‏زنند و شیعه را متهم به خرافى گرى مى‏کنند، خود این یک فن یا سیاست است براى این که جلو عزادارى را بگیرند یا نه؟ این نیاز به کارشناسى دقیقى دارد.  (آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، تبریزی، امینی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، بهجت، محفوظی، علم الهدی، سید محسن امین عاملی، محمدحسین فضل الله، مطهری)

5. این اعمال اضرار به نفس و آسیب به بدن است و و در موارد متعددی مرگ و خون ریزی های شدید بر اثر قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... داشته ایم و بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند، پس از قمه زنی های علنی و جمعی امکان انتقال سریع می یابند. این مخالف سیره مسلمانان است. (آیات عظام مکارم، مشکینی، خامنه ای، موسوی اردبیلی،  جوادی املی، سید محسن عاملی، محمدحسین فضل الله)

6. این عمل موجب اشمئزاز عقلا و اکثر مردم است که با رویه اسلامی سازگار نیست. لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. اینکه کسى با کارد تیز یا شمشیر یا قمه بزرگ به جان خودش بیافتد و به سر خودش بکوبد، حالت حزن و عزاداری نیست، بلکه یک حالت وحشت و ترس است؛ خصوصاً براى بچه‏ها و افراذی که تحمل دیدن این صحنه را ندارند و خارجی ها. صحنه، صحنه‏اى نیست که ایجاد حزن کند، بلکه احساس خشونت و توحش در بعضى‏ها به وجود مى‏آید. (آیات عظام نوری همدانی،  فاضل لنکرانی، بهجت)

7. شیوه علمای سلف و کنونی شیعه، تبعیت از حکم ولی فقیه زمانه بوده است. زمانی که ولی فقیه حکمی داد بر همه علما و مقلدین تبعیت از آن واجب است. خصوصا که حکمی بازتاب شدید بیرونی و جهانی داشته باشد. به علاوه که امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست.(آیات عظام  اراکی، مظاهری، مشکینی، یزدی، خرازی، مهدی حسینی روحانی، امینی، راستی، احمدی میانجی، محمدی گیلانی، استادی، شبستری، علم الهدی، سبحانی، محفوظی) به فرموده شیخ انصاری: اگر فقها احکام یکدیگر را نقض کنند آن دسته از مصالح نظام اجتماعی که به دست حاکمان سر و سامان می گیرد مختل می شود... در هر حال از مجموع آنچه گذشت روشن می شود که اگر فقیهی حکم قولی و فعلی الزام آوری را در اموری که مربوط به حاکم است، بیان کند جایز نیست دیگر فقها برای حکم او مزاحمت ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر مال یتیم را از کسی بگیرد یا کسی را برای گرفتن آن مامور کند یاکسی را ناظر بر آن قرار دهد کسی حق ندارد حکم او را نقض کند; زیرا نظر او مانند نظر امام است و از این رو قابل نقض نیست. خصوصا که فقیهی به عنوان ولی فقیه از طرف 83 خبره کشف شده باشد و قلوب مردم متمایل به او باشد.

8. امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. عنوان جزع هم بر این عمل صدق نمی کند. (آیات عظام خامنه ای، امینی، سید محسن امین عاملی، تبریزی)

9- برخی از این امور خرافی و بدعت امیز  ذاتا محرم است. ( آیات عظام مشکینی، یزدی)

10. عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد اجتناب نمود. حتی اگر شخص قمه زن قصد  صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.(آیات عظام مشکینی، احمدی میانجی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، علم الهدی)

11. این عمل امروزه باعث تشدید انشقاق بین مسلمانان (سنی- شیعه/ شیعه - شیعه) شده است، در حالی که تلاش برای وحدت اسلام و اعتلای تشیع واجب است. (آیات عظام راستی، نوری همدانی،)

*تمام نوشته های این مطلب مستند به فتاوای بیش از شصت تن از مراجع و علمای بزرگ مسلمان می باشد که می توانید در ادامه مطلب ببینید:

http://www.abarcooh.blogfa.com/cat-4.aspx


نوشته شده در  سه شنبه 86/11/16ساعت  4:36 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()

اخیرا در برخی وبلاگ ها و سایت ها  به حضرت آیه الله تبریزى  نسبتی کذب داد ه اند و عده ای از آن سوء استفاده کرده اند:

 به اینجا مراجعه کنید:(1)

 

برای وضوح مطلب به سایت این مرجع بزرگوار مراجعه کردم و  دو استفتاء دیدم که عینا می آورم: 

 

 

1850) آیا قمه زنى در عزادارى سالار شهیدان به صورت مخفیانه و دور از چشم دیگران اشکال دارد؟ حکم مسأله بالا در مورد نارضایتى پدر و مادر چه مى باشد؟
بسمه تعالى؛ عزادارى حضرت سید الشهداء (علیه السلام) بهر صورتى که عنوان جزع بر آن منطبق شود از مستحبات است و مطلوبیت شرعى دارد و قمه زدن فى نفسه مانعى ندارد، و امید است خداوند متعال به تمام کسانى که در راه امام حسین(علیه السلام)تلاش مى کنند ثواب آخروى عنایت فرماید و آنان را موفق کند، والله العالم.

185۱) در زمان حاضر قمه زدن براى امام حسین (علیه السلام)یا به عشق امام حسین(علیه السلام)چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ عزادارى حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) به هر صورتى که عنوان جزع بر آن منطبق باشد مطلوبیت 1
شرعى دارد، قمه زنى فى نفسه مانعى ندارد، و لکن دخول آن در جزع محل بحث مى باشد، والله العالم.

 

با توجه به انتهای فتوای دوم این بزرگوار ایشان قمه زنی را جزع نمی دانند و لذا جایز بودن قمه زنی از نظر ایشان محل بحث می باشد. متاسفم که بدعت آوران و مروجان خرافات حتی به مراجع هم دروغ می بندند و فتاوای ایشان را کامل نمی آورند و فقط آنچه را که به نفعشان است را می آورند.علاوه بر اینکه سایر فتاوای این بزرگوار را که ببینیم بیشتر به عمق دروغ این بدعت افکنان پی می بریم:

 

حضرت آیه الله تبریزى: عزادارى خامس آل عبا از مهم‏ترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مى‏باشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) مى‏شود، اجتناب کنند. منبع: .تبریزى، استفتاءات، س 2003 و 2012 و 2014

 

 1843) آیا تشبه به اهل بیت در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز مى باشد؟
بسمه تعالى؛ اگر کسى باشد که شؤون را مراعات کند به نحوى که وهن بر ائمه معصومین (علیهم السلام) نباشد، مثل اینکه خودش را بعنوان معصوم (علیه السلام)نشان ندهد و فقط کلام معصوم (علیه السلام)را از پشت پرده بیان کند مانعى ندارد، والله العالم.

1832) این افرادى که در مجالس سوگوارى ائمه اطهار (علیهم السلام) بسیار سینه مى زنند و بدن خود را سُرخ مى کنند و از حالت خود خارج مى شوند، آیا کار درستى انجام مى دهند؟
بسمه تعالى؛ مانعى ندارد و داخل عنوان جزع است و جزع بر ائمه سلام الله علیهم مستحب است، والله العالم.

 

1847) در مورد ایفاى نقش زنان توسط افراد مذکر (با وجود نقاب و مشخص نبودن چهره فرد) در مراسم شبیه خوانى سید الشهدا (علیه السلام) نظرتان را مرقوم فرمائید.
بسمه تعالى؛ چنانچه وهن بر معصومین و اهل بیت صلوات علیهم اجمعین بوده باشد اشکال دارد، والله العالم.

1849) مراسم شبیه خوانى و تعزیه خوانى اهل بیت (علیهم السلام) و امام حسین (علیه السلام)چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ چنانچه مشتمل بر امر خلاف واقع ـ که مخالفت آن با واقع محرز است ـ نبوده و وهن به اهل بیت (علیهم السلام)نباشد مانعى ندارد، والله العالم.

1846) از اول محرم الحرام تا روز عاشورا بنام عزادارى در کنار خیابانها و کوچه ها روزى چند ساعت زنان در مقابل مردان بدون پرده مى نشینند و مردان لباس زن مى پوشند و خودشان را شبیه حضرت زینب و سکینه (علیهما السلام) قرار مى دهند و با طبل و چنگ و نِى مشغول مى شوند و بعضى فسادهاى اخلاقى هم تولید مى شود و در بعضى جاها باعث تعطیلى مساجد مى شود چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ تعزیه خوانى که مشتمل بر حرام نباشد اشکالى ندارد ولى واجب است که مواظبت کنند جورى باشد که منشأ سوء استفاده افراد لا ابالى نگردد، والله العالم.  منبع: سایت ایشان و  ذیل عناوین شبیه خوانی و عزاداری با همین شماره استفتائی که آمده است.

 

دقت کنید که ایشان هر عملی را که عنوان جزع بر آن صدق نکند جایز نمی دانند. همچنین ایشان هم مثل سایر مراجع وهن به اهل البیت را جایز نمی دانند. باز انتهای فتوای اخری که از این مرجع نقل کردم را می آورم:واجب است که مواظبت کنند جورى باشد که منشأ سوءاستفاده افراد لاابالى نگردد....به راستی که ویل للمکذبین

منبع: وبلاگ عاشورا


نوشته شده در  دوشنبه 85/11/9ساعت  2:41 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]