سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 
متاسفانه چند سالی است که مجموعهای از غافلان و لیبرال ها و کمونیست ها  سنت های جاهلی و بعضا استعماری مانند قمه زنی و قفل زنی و زنجیرتیغدار زنی را در عزادری ها شایع کرده اند. یقین دارم که مبارزه با این بدعت ها وظیفه هر مسلمانی است تا بهانه ای چنین گستاخانه برای مقایسه شیعه با حیوانات خشن به دست دشمنان دین نیفتد. در اولین قدم سه وبلاگ عالی در این زمینه را به شما معرفی می کنم و فتاوا و نظرات علمای گران قدر و دور اندیش را مستندا برایتان می آورم:

 ۱-وبلاگ تحریم قمه زنی  ۲ -وبلاگ عاشورا   ۳-وبلاگ فرهنگ عزاداری    

... واما نظرات علما:

س ـ نظر امام (قدس سره الشریف)راجع به قمه زنی و شبیه خوانی و روضه خوانی و عزاداری چیست؟
ج ـ در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.  دستخط مبارک حضرت امام:
        
 
                    
 
فتاوای مقام معظم رهبری(حفظه الله) به همراه دستخط ایشان:

حضرت ایه الله مشکینی : بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین علیه الصلاه و السلام که یکیاز عبادات است جدا خودداری نمایند علاوه آنکه  عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد اجتناب نمود گذشته از اینها اعمال فوق مورد نهی مقام معظم ولایت امر مسلمین قرار گرفته و حکم معظم له واجب الاتباع است ... دستخط ایشان:

حضرت ایه الله محمدی گیلانی: هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است بر عموم اطاعت از آن واجب است»  دستخط ایشان:

                                      

پاسخ آیت الله موسوی تبریزی در جواب سوالی پیرامون قمه زنی:
عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی علیه السلام از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیلم مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام باشد حرام است و اطاعت ار حکم ولی امر مسلمین واجب و لازم است. دستخط ایشان:

                           

نظر ایه الله مقتدایی: با اسقرار جمهوری اسلامی ایران و تشکیل حکومتاسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملتها و دولتها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند. لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می بینند در مقام هستند به هر وسیله و بهانه اسلام را ملکوک و خدشه دار نمایند از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می گردد شرعا حرام و مشلمین باید از آنها خودداری نمایند علاوه بر این با تشخیص موضوع و اعلام حکم بر حرمت قمه زدن و نظایر آن از طرف رهبر معظم انقلاب ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته اطاعت از معظم له بر آحاد مسلمین و تخلف از آن حرام است. دستخط ایشان:


                             

حضرت ایه الله سید جعفر کریمی: اقامه عزای حضرت سیدالشهداء ابی عبدالله الحسین و یاران و اصحاب باوفایش علیهم السلام از اعظم قربات الی الله تعالی است ولی انجام اموری مانند قمه زنی و قفل بستن به بدن و خراشیدن و خون آلوده کردن سر و صورت و سینه خیز رفتن برای زیارت و امثال آن به نام و عنوان عزاداری با توجه به اینکه هیچگونه تایید و اشاره ای در رابطه با این گونه امور از سوی معصومین علیهم السلام و یا از سوی اصحاب و حواریین آنان نرسیده است و سابقه از آن از فقها عظام اقدمین رضوان الله تعالی علیهم بدست نیامده است و در زمان حاضر موجب وهن مذهب حق در انظا عموم و سبب اتهام فرقه ناجیه اثنا عشریه به خرافی گری است به هیچ وجه صورت شرعی ندارد. دستخط ایشان:                         

نظر حضرت آیه الله حرم پناهی در مورد تحریم قمه زنی از جانب مقام معظم رهبری:«اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است» دستخط ایشان:

نظر حضرت آیه الله  استادی: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری دامت برکانه لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام در مراسم عزاداری از شیوه هایی استفاده کنند که تهظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم له موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدالشهداء علیه السلام باشیم. دستخط ایشان: 


پاسخ ایه الله سید محمد ابطحی : اقامه عزاداری سید مظلومان از افضل طاعات است و از کارهایی که موجب وهن مذهب است باید اجتناب شودو آنچه ولی فقیه دستور دادند واجب التباع می باشد. دستخط ایشان:                                      

 

 


نوشته شده در  شنبه 85/11/7ساعت  6:31 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()

حضرت امام خمینی‌(ره):

در شرایط و اوضاع کنونی از قمه زدن خودداری شود و عزاداری و سینه زدن مانعی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

قمه زنی علاوه بر اینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمی‌شود و در زمان ائمه(ع) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدی از ائمه معصومین(ع) نیز در مورد آن نشده است، در حال حاظر وهن مذهب شمرده می‌شود و جایز نیست.

حضرت آیت الله اراکی:

دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم لازم الاطاعه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‌کند خودداری کنند.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

قمه زدن در این شرایط که توجیه عقلایی برای مخالفان اسلام ندارد دارای نقش منفی است به این جهت لازم است شیعیان معتقد به مکتب امام حسین(ع) از آن خودداری کنند.

محمد فاضل:

در این شرایط مسئله قمه ردن نه تنها نقش الگویی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیهی، نتیجه سوء  بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقه‌مند به مکتب امام حسین(ع) از آن خودداری نمایند.

علی مشکینی:

اعمال فوق مورد نهی مقام معظم ولایت امر مسلمین قرار گرفته و حکم معظم‌له واجب الاتباع است.

حسین نوری همدانی:

عزاداران محترم و متعهد  به جای اینکه قمه را فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می‌اندازند، بکوبند.

 

آیت الله جوادی آملی:

چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می‌رود از قمه‌زنی و مانند آن پرهیز شود.

اسماعیل صالحی مازندرانی:

برادران ایمانی می‌دانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قدّاره بندان جانی زد.

حسین راستی کاشانی:

بر همه مؤمنین واجب است از اینگونه امور اجتناب نمایند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام را از آسیب رساندن به اسلام و مسلمین مأیوس گردانند.

محمد ابراهیم جناتی:

از انجام این کارهای ناشایست، وهن‌آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه‌های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکه‌دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.

محمد مؤمن:

اطاعت احکام ولی فقیه واجب است.

احمد آذری قمی:

سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری،گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی که قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست ، بلکه حرام است.

ابراهیم امینی:

با توجه به اینکه مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می‌شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین(ع) لازم است.

سید محمد ابطحی:

از کارهایی که موجب وهن مذهب است بایذد اجتناب شود و آنچه که ولی فقیه دستور دادند واجب الاتباع می‌باشد.

 

مهدی حسینی روحانی:

ولی امر مسلمین از این امر نهی فرموده‌اند و اطاعت معظم‌له واجب است.

سید حسن طاهری:

موارد فوق را معظم‌له نهی فرموده‌اند بنابراین باید اجتناب شود.

سید جعفر کریمی:

پرداختن بدینگونه امور به بهانه عزاداری شرعاً حرام است و مخالفت حکم ولی امر مسلمین در این باره مخالفت با امام زمان(عج) است.

حسین مظاهری:

چون مقام معظم رهبری فرموده‌اند که در عزاداری‌ها قفل و قمه زدن و مانند اینها نباشد، پیروی از امر ایشان برهمه واجب است.

سید محسن خرازی:

در موارد فوق الذکر اطاعت و پیروی از ولی فقیه و حاکم اسلامی لازم و واجب است.

عباس محفوظی:

از آنچه که موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی امر مسلمین لازم است.

محسن حرم پناهی:

اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است.

محمد یزدی:

اطاعت از حکم ولی امر مسلمین بر همه لازم است و تخلف آن معصیت و گناه و متخلف معاقب خواهد بود.

حسن تهرانی:

اطاعت از حکم مقام معظم رهبری لازم الامتثال است.


نوشته شده در  پنج شنبه 85/10/28ساعت  12:16 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()

<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]